Diabetes

Diabetes, ook wel bekend als suikerziekte, is een aandoening waarbij het lichaam niet goed in staat is om de bloedsuikers in balans te houden. Er zijn 2 soorten diabetes te onderscheiden: type 1 en type 2. De belangrijkste oorzaak van het ontstaan van diabetes type 2 is overgewicht. Daarnaast heeft ook ongezonde voeding, ouder worden, te weinig lichaamsbeweging en roken hiermee te maken. Vaak wordt er medicatie voorgeschreven door de huisarts zoals tabletten en insuline. Het gebruik van medicatie bij diabetes kent ook een aantal nadelen zoals het ontstaan van hypo's (te lage bloedsuikerspiegel) en gewichtstoename. Onderzoeken hebben aangetoond dat het bewegen voor diabetespatiënten de insulinegevoeligheid verbeteren, maar ook het glucosetolerantie stijgt.

De rol van een fysiotherapeut

Fysiotherapeuten kunnen u hier in begeleiden. Samen zullen wij zorgvuldig de klachten bekijken en de gezondheid en het dagelijkse functioneren bespreken. Hierna stellen wij een behandelplan op welke is afgestemd op de fysieke mogelijkheden.

Afhankelijk van de doelstellingen kan een behandeling bestaan uit:
·         Conditietraining
·         Krachtoefeningen
·         Balans -en coördinatie oefeningen.

Tevens helpt het bewegen ook bij het verbeteren van uithoudingsvermogen, spierkracht, het balans gevoel en het algemene welbevinden.  Ook verbetert het de lichaamssamenstelling en het gewicht, en vermindert het de risico’s op hart- en vaatziekte en botontkalking.   Indien nodig zal onze behandelend therapeut de behandeling afstemmen met andere zorgverleners.