Artrose

Artrose is slijtage van gewrichten, bij de hand komt dit het vaakste voor in de duim en vingers.

Artrose kan ontstaan als gevolg van ouderdom, veelvuldig (eentonig) gebruik of als gevolg van een trauma.

snel van uw polsklachten en handklachten bij PMC Fysiotherapie te Beverwijk

Klachten

Klachten zijn onder andere ochtendstijfheid, verminderde grip en dingen laten vallen uit de handen.
Pijnklachten zijn vaak lokaal op de handen (bij vingers zijn de eindkootjes van de vingers vaak als eerste aangedaan), daarnaast is er ook vaak sprake van afname in de beweeglijkheid van de vingers en/of polsen.

Behandeling bestaat uit:

Morbus Quervain

Bij Morbus Quervain is er sprake van een ontsteking van de pezen en de peesschede van twee pezen aan de strekzijde van de duim, als gevolg van: overbelasting, herhalende bewegingen, gebruik van de duim in ongewone polspositie of als gevolg van een polsbreuk.

Klachten

De symptomen beginnen vaak met een doffe, branderige pijn aan duimzijde van de pols en in het verloop van de duim, indien de ontstekingsreactie verder toe neemt kan de pijn zich ook uitbreiden naar de onderarm. Het bewegen van de duim is vaak pijnlijk en er is vaak sprake van krachtverlies van de duim.

Behandeling

Behandeling bestaat uit het opbouwen van de pols en duimstabiliteit, het verbeteren van de beweeglijkheid van de duim en het geven van adviezen met betrekking tot verlichting van pijnklachten in het dagelijks gebruik. Indien nodig kan een afspraak gemaakt worden bij de ergotherapeut om een spalk te laten maken.

Triggervinger

Triggervinger, ook wel een hokkende of haperende vinger genoemd, is een ontsteking van de buigpees van de vinger, waardoor een verdikking ontstaat en de pees niet goed meer kan buigen en strekken. De ontsteking en zwelling zijn vaak zichtbaar in de handpalm ter hoogte van het gewricht.

Een triggerfinger kan ontstaan als gevolg van reumatoïde artritis, artrose, Diabetes Mellitus (suikerziekte) of op basis van overbelasting.

Klachten

Klachten zijn een stroef en hokkend bewegen vinger die hierbij soms ook een hoorbaar knappend geluid maakt, een pijnlijke plek in de handpalm en soms is ook een verdikking zichtbaar.
De vinger heeft moeite met buigen en strekken, waardoor er geen volledige vuist meer gemaakt kan worden en er moeite ervaren wordt om de hand weer te openen. Op langere termijn kan dit ervoor zorgen dat de vinger blijft vastzitten en er moeite ervaren wordt bij het strekken van de vinger.
In veel gevallen leidden de klachten tot minder knijpkracht, waardoor vaak spullen uit de handen vallen.

Behandeling

Behandeling bestaat uit het geven van oefeningen en adviezen. Afhankelijk van de ernst en duur van de klachten kan er ook een afspraak gemaakt worden bij de ergotherapie om een spalk te laten aanmeten, om zo meer rust te creëren.

Carpaal Tunnel Syndroom

Bij een carpaal tunnel syndroom is er sprake van een beknelling van de zenuw in de carpale tunnel.
De carpale tunnel is een nauw kanaal gevormd door de handwortelbeentjes en een stevig peesblad tussen pink- en duimmuis aan het begin van de handpalm. In deze tunnel lopen de buigpezen van de vingers en de zenuw.

Beknelling van de zenuw kan ontstaan als gevolg van overbelasting, ontstekingsreactie bij bijvoorbeeld reumatoïde artritis, hormonale veranderingen, een polsbreuk, een vertraagde functie van de schildklier of Diabetes Mellitus (suikerziekte).

snel van uw polsklachten en handklachten bij PMC Fysiotherapie te Beverwijk

Klachten

Klachten zijn tintelingen en pijnklachten in vingers, vooral ’s nachts en tijdens activiteiten. Er is sprake van een verdoofd gevoel in duim, wijsvinger, middelvinger en een gedeelte van de ringvinger. De klachten kunnen uitstralende pijn richting de gehele arm geven.

De klachten kunnen op termijn ook leiden tot krachtsverlies waardoor u spullen uit de handen kunt laten vallen.

Behandeling

De behandeling bestaat uit het geven van adviezen en oefeningen, om verminderde druk te krijgen in de carpale tunnel. Indien er sprake is van nachtelijke tintelingen kan een nachtspalk ook vermindering van de klachten geven.